کد مطلب:45044
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
طـبق اصل «الانسان حريص علي ما منع» ( ممنوعيت انسان را حريص تر مي كند ) , حجاب وتوصيه بـه كـنـترل نگاه , تشويش و التهاب را بيشتر مي كند بعضي متدينان با مشاهده يك زن بد حجاب احـسـاس شـهـوت پـيـدا مـي كـنند در حاليكه مردم عادي با ديدن زنان نيمه عريان نيز تحريك نمي شوند .
عـلامه سيد محمد حسين فضل اللّه در ميزگردي در پاسخ به اين سئوال چنين ابراز عقيده كرده است : اين اصل نسبت به فكر و انديشه صادق است يعني فكر و انديشه رانمي توان كتمان كرد بلكه پنهان ساختن آن آدمي را كنجكاوتر مي كند تا از آن مطلع گردد , اما حجاب چنين وضعيتي ندارد زيـرا اگـر زن حـجاب را آنگونه كه دين گفته ,نه بيشتر و نه كمتر , مراعات كند باعث التهاب و آزمندي نخواهد شد . اگـر درب خـانـه يـا گـاوصـنـدوق نـيمه باز باشد ديگران مي خواهند بدانند داخل آن چيست و دزدان نيز به طمع مي افتند ولي اگر بسته باشد چنين هوس و طمعي در ديگران پديد نمي آيد . بـر اين پاسخ بايد افزود كه چادر ملاك و معيار حجاب شرعي نيست تا با نقد آن اصل حجاب را زير سئوال بريم ثانيا بعضي از توصيه هاي احتياطي در رساله هاي عمليه رانبايد به حساب دين گذارد زيرا به گفته شهيد مطهري خيلي از اين احتياط ها عدم الفتوا است يعني فقيه دليلي بر ممنوعيت نـداشـتـه ولي از بيم آنكه مبادا مردم مرتكب گناه شوند مساله را به صورت احتياط واجب مطرح كـرده اسـت براي مثال نوشته اند بنابر احتياط واجب به طور عادي هم به صورت نامحرم نمي توان نگاه كرددر حاليكه در داد و ستد و برخوردهاي اجتماعي چاره اي از نگاه به مخاطب نيست . مـتـديـنـان در داد و ستد و برخوردهاي اجتماعي نيز چشم به زير مي اندازند و از نگاه به مخاطب احساس گناه مي كنند و رفته رفته در برخورد با نامحرم تشويش و اضطراب پيدا مي كنند . هـمـيـن تـوصـيـه هاي احتياطي متدينان را تا حدي از وضع طبيعي خارج نموده و ايجاد التهاب مـي كـنـد امـا بايد با شهامت گفت احتياط هائي كه دين رامضيق تر از كتاب و سنت معرفي كند ربطي به دين ندارد . عـالـمـان ديـني نيز نبايد ازخدا و رسول جلوتر بيفتند [ يا ايها الذين آمنوا لا تقدموا بين يدي اللّه و رسـولـه و اتـقـوا اللّه ان اللّه سـمـيع عليهم ( آيه 1 - حجرات ) ] قرآن به صراحت چهره رااز دستور حجاب , استثنا مي كند . روايات معتبر زيادي جمله ( ما ظهر منها ) درسوره نور را به لباس تفسير كرده اند . بر اين اساس زنان مي توانند بدون آنكه صورت خود را بپوشانند و بدون آنكه خود را زير چادري بلند و فراخ مخفي كنند رفت و آمد كنند . نيز در سوره نور خداوند مي فرمايد زنان سالخورده مي توانند بدون حجاب رفت و آمد كنند خلاصه آنـكه دستور شريعت در مسئله حجاب كاملا معقول و معتدل است و اين افراط و تفريط هاست كه موجب التهاب و تشويش مي شود .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.